bevat niromanesyahiran die ons bewustzijn van de aard van religieus leven kan opwekken voor God, de mensheid en Alam.Pupujian in Sundanese houdt ook wel nadoman genoemd, de reeks woorden die gebonden zijn door padalisan (array, regel) en aan (stanza). Soms wordt de term pupujian onderscheiden door de term nadoman. Pupujian geïnterpreteerd als een gedicht dat de inhoud ervan is om God te prijzen, terwijl nadoman geïnterpreteerd als een gedicht dat gaat over religieuze leringen. Volgens Rusyana (1971: 9) is de inhoud van de test verdeeld in zes groepen, namelijk:
1. Om de majesteit van God te prijzen,
2. Sholawat naar Rasulullah,
3. Gebed en bekering tot Allah,
4. Vragen voor safaat aan Rasulullah,
5. Adviseer de mensen om te aanbidden en goede daden te doen en weg van ongehoorzaamheid,
6. Geef lessen over religie, zoals geloof, pilaren van de islam, jurisprudentie, moraal, data, korancommentaren en sorof.
Gezien vanuit het aspect van zijn functie, heeft syiiran nadoman twee functies, namelijk de functie van persoonlijke expressie en sociale functie Rusya, 1971: 7). De sociale functie van poëzie is zeer prominent in vergelijking met de functie van persoonlijke expressie. Poëzie-student gebruikte de gedachten, gevoelens en menselijk gedrag, maar werd gebruikt om verschillende religieuze leringen over te brengen. Als educatief medium wordt poëziepoëzie op een gezongen manier afgeleverd die van het hoofd is onthouden. Op deze manier zullen de studenten en de gemeenschap opgewonden raken en de wens hebben om de raadgevingen en leringen van de religie te volgen die worden verkondigd door het gedichtengedicht. Leraren die houden van regionale literatuur! In de periode vóór de Tweede Wereldoorlog werden poëziedichten vaak herhaald in pesantren en madrasah-cirkels, moskeeën, langgar of andere studieplekken.
Deze sadhiran-nadoman wordt gebeld op de momenten vóór de ochtend, het avondgebed en het isya-gebed. Op dit moment is de frequentie van poëziepoëzie op deze plaatsen enigszins afgenomen, hoewel deze nog steeds bestaat, maar de functie ervan is veranderd. Als dit eerder prioriteit heeft gekregen in educatieve media, wordt dit nu een van de arena's van ceremoniële activiteiten. Bijvoorbeeld, alleen gebruikt in kunstevenementen in de viering van Maulud Nabi, Rajaban, musabaqoh tilawatil Koran, of intihan. Echter, in madrassa's, hoewel in relatief kleine aantallen, dient deze poëzie nog steeds als een educatief medium om de levering van islamitische leer aan kinderen te vergemakkelijken. Er is een indicatie dat het verminderde gebruik van poëzie te wijten is aan het niveau van kennis en religieuze opvoeding van de samenleving is nu veel hoger dan de religieuze leringen in poëzie poëzie. Bovendien worden boeken over Islamitische leer nu op grote schaal verspreid en gemakkelijk verkregen. Misschien ook vanwege de invloed van de moderne cultuur, zodat mensen er nu van uitgaan dat de liederen en leerstellingen van de islam in poëziepupujian minder relevant zijn voor de eisen van deze tijd, met name de leer en de omgangsvormen. hopelijk nuttig