Social Power Plus – Besparingen op elektriciteit en verwarming mogelijk maken door middel van gezamenlijk ontworpen app-gebaseerde Community Energy Challenges
Huishoudens zijn verantwoordelijk voor 31,4% van het totale energieverbruik en zijn daarmee een belangrijk ingrijpingspunt voor de Zwitserse energietransitie. Al tientallen jaren zijn interventies gericht op het verminderen van de energievraag door zich te concentreren op de bevordering van technische maatregelen om de energie-efficiëntie van gebouwen te verbeteren, waarbij de invloed van het gedrag van de bewoners op het totale energieverbruik wordt verwaarloosd. Het behalen van de doelstellingen van de Energiestrategie 2050 vraagt echter ook van huishoudens om het dagelijkse energieverbruik aan te passen naar toereikendheid en om te investeren in energiezuinige huishoudelijke apparatuur. Deze ingrijpende paradigmaverschuiving houdt ongetwijfeld een groter bewustzijn in, wat op zijn beurt kan leiden tot een verandering in de sociale houding ten opzichte van milieu-uitdagingen, waaronder klimaatverandering, en burgers in staat stelt te profiteren van de energietransitie.
Er is een groeiende tendens om consumenten niet langer te benaderen als individuele aanjagers van verandering, maar eerder als sociaal gesitueerde individuen die deel uitmaken van een bredere gemeenschap. Een manier om betrokkenheid en samenwerking tussen een groep mensen aan te moedigen, is door middel van een smartphone-applicatie (app), die specifiek kan worden aangesloten op een slimme huishoudelijke meter en andere sensoren voor energieverbruik voor bijna realtime feedback over verbruik en besparingen.
Tegen deze achtergrond heeft het project Social Power Plus (SPP) de volgende hoofddoelen:
1. Een Living Lab ontwikkelen (januari – juni 2021) om te co-creëren:
SPP Community Energy Challenge die is gebaseerd op zowel persoonlijke als digitale activiteiten om het bewustzijn van energieverbruik te vergroten en gezamenlijk te leren hoe het energieverbruik en de bijbehorende CO2-voetafdruk thuis en binnen de gemeenschap positief kunnen worden verbeterd (rekening houdend met de elektriciteitsvraag voor verwarming en apparaten );
SPP Toolbox (een smartphone-app, gevoed door een slimme meter voor elektriciteit/gas en/of monitoring van niet-intrusieve belasting van apparaten – NIALM-sensorgegevens) die implementatie en betrokkenheid bij de uitdaging ondersteunt;
2. Test de effectiviteit van de SPP Community Energy Challenge in drie real-life pilottests (2022), waarbij de impact wordt beoordeeld in termen van betrokkenheid in de tijd, verbeterd bewustzijn, tastbare energiebesparingen en vermindering van de CO2-voetafdruk;
3. Richtlijnen ontwikkelen (voltooid in augustus 2023) om de SPP Community Energy Challenge en Digital Toolbox volledig beschikbaar te maken voor alle geïnteresseerde steden of energiebedrijven, in een whitelabel-versie, en hun opschaling op nationaal en internationaal niveau te bevorderen.